بطحایی:

کنکور عامل ناکارآمدی آموزش مهارتی است

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از فضای کنکور در روند آموزش کشور گفت: کنکور مهمترین عامل ناکارآمدی آموزش طرح مهارتی است.

کنکور عامل ناکارآمدی آموزش مهارتی استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی در همايش طرح آموزش‌های مهارتی كوتاه مدت ويژه مدارس، با اشاره به این که خروجی‌های نظام آموزش و پرورش ما در برخی از زمینه‌های مهارتی مورد نیاز شایستگی لازم را کسب نکردند، اظهار کرد: این مسئله آغاز حرکتی است که بعد از انقلاب اسلامی نیز وجود داشته است.

وی افزود: برای تحقق خواسته‌های جامعه فرهنگی در آموزش و پرورش تلاش‌های بسیار زیادی انجام شده و موفقیت هایی نیز کسب کردیم اما این مسئله هنوز نتوانسته انتظار جامعه را برآورده کند.

انتقاد خانواده ها از عدم کسب مهارت های زندگی

 وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: خانواده‌ها از عدم کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی و حرفه ای در دانش آموزان انتقاد می کنند و در مواردی شایستگی های لازم برای کارها وجود ندارد.

بطحایی با اشاره به این که این مطالبه از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مسئولان مربوطه نیز وجود دارد، گفت: تحقق این مساله باید با تلاش صورت گیرد و مشکلات روبروی این مسئله نیز باید رفع شود.

تقویت مهارت در دانش آموزان مهم ترین اولویت آموزش و پرورش

 وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین اولویت های آموزش و پرورش دولت دوازدهم تقویت مهارت ها در دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مهارت مدارا کردن با دیگران از جمله مهارت‌هایی است که باید رعایت شود البته تمامی این موارد برعهده آموزش و پرورش نیست اما می‌تواند در آن موثر باشد.

وی افزود: تقویت مهارت های پایه برای دانش آموزان باید با هدف کارآفرینی و علاقه مندی به بازارهای حرفه ای صورت پذیرد.

بطحایی تصریح کرد: حدود 20 فرصت مهارت آموزی برای دانش آموزان با تجهیزات اندک فراهم شده که کاری بسیار ارزشمند است و با توجه به این شرایط مذاکراتی با سایر نهادها خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با استفاده از تجربه دهه 70 آموزش های‌مهارتی منجر به اشتغال را آغاز کردیم که هدف آن کاهش فاصله صنعت و آموزش بوده است اما متاسفانه در سال های بعدی از این هدف فاصله گرفتیم.

وی با اشاره به این که در جهت کاهش فاصله صنعت و آموزش تلاش می کنیم، عنوان کرد: اگر بجز این مسئله اتفاق افتد هدر دادن ثروت کشور است و فارغ التحصیلان کار دانش ما نیز جذب بازار کار نمی شوند.

کنکور دانش آموزان را از آموزش های مهارتی دور کرد

بطحایی گفت : یکی از مهم ترین موارد ناکارآمدی  آموزش مهارتی، وجود سایه غول کنکور بر آموزش ها بوده که باعث فاصله گرفتن از موفقیت های دهه 70 می شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه آموزش های مهارتی را با سه برنامه جامع دنبال می کنیم که هیچ کدام برنامه رسمی را نفی نمی‌کند و به عنوان مسیری میانبر ما را به اهداف کوتاه مدت می رساند.

بطحایی تصریح کرد: استفاده از بخش غیردولتی امروز جزئی از برنامه‌ها است و دولت به تنهایی نمی‌تواند این بار سنگین را به مقصد برساند.

وی با اشاره به این که باید بستر مشارکت بخش غیردولتی را به ویژه در بخش آموزش‌های مهارتی فراهم کنیم، گفت: امیدوارم هستم با زمینه های مناسب گام جدی در این مسیر برداشته و نرخ مشارکت ها افزایش یابد.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
دقیقا تازه به نکته اصلی رسیدی
آخرین اخبار